Trading update

Na een sterke start van het jaar (+11,2% in januari en +9,4% in februari) daalden de gecombineerde verkopen van de Groep D’Ieteren met 4,3% in het eerste kwartaal van 2020 als gevolg van de sluitingen naar aanleiding van COVID-19.

• Het marktaandeel van D’Ieteren Auto steeg met 217 bp op een Belgische markt van nieuwe wagens die daalde met 18,3% in het eerste kwartaal van 2020. De verkopen daalden met 6,9%, doordat de hogere verkopen van Retail meer dan gecompenseerd werden door de geringere bijdrage van de importactiviteiten.
  • De verkopen van Belron daalden marginaal (-1,4%), met lagere verkopen in de Eurozone en de Rest van de Wereld, grotendeels gecompenseerd door hogere verkopen in Noord-Amerika. De lagere volumes werden gedeeltelijk gecompenseerd door een positief prijs-/mixeffect, ADAS-kalibraties en producten en diensten met een toegevoegde waarde (VAPS).
  • De verkopen van Moleskine daalden met 22,1% in het eerste kwartaal van 2020. Wholesale in EMEA en Amerika vertegenwoordigde 55% van de daling, aangezien de klanten van Moleskine getroffen werden door de lockdowns.

Op dit moment is het onmogelijk om de negatieve impact van COVID-19 op de resultaten van D’Ieteren in het boekjaar 2020 in te schatten. De activiteiten worden echter geleidelijk hervat. D’Ieteren Auto startte op 4 mei gedeeltelijk weer op, de omzet van Belron verbeterde sinds midden april van week tot week en Moleskine kent een geleidelijk exit uit verschillende lockdowns.

De veiligheid en gezondheid van alle werknemers, klanten, leveranciers en andere stakeholders blijven een topprioriteit voor de Groep D’Ieteren en zijn activiteiten. De Groep heeft ook meerdere initiatieven genomen om zijn gemeenschappen te ondersteunen tijdens de lockdownperiode en daarna.

Op het niveau van de Groep D’Ieteren zal de Raad van bestuur aan de Algemene Vergadering (die vandaag om 15 u. start) een bruto dividend per aandeel voorstellen dat stabiel is in vergelijking met dat van vorig jaar, en voorstellen om de initieel geplande stijging met EUR 0,15 per aandeel toe te wijzen aan een solidariteitsprogramma ter ondersteuning van werknemers van de Groep D’Ieteren die mogelijk in financiële moeilijkheden verkeren als gevolg van de COVID-19-crisis (zie persmededeling van 27 april).

Einde samenvatting

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

• D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Francis Deprez, Chief Executive Officer

Pascale Weber, Investor Relations - Tel.: + 32 (0)2 536.54.39