JAARRESULTATEN 2019

- Dit is een samenvatting. Voor verdere details verwijzen we naar het persbericht. -

De resultaten van de groep D’Ieteren verbeterden in 2019 aanzienlijk dankzij de uitmuntende prestaties van Belron en opnieuw een jaar van verbetering bij D’Ieteren Auto. De voornaamste prestatie-indicator (KPI) van de groep – het aangepaste geconsolideerde resultaat vóór belastingen, groepsaandeel – steeg met 39,8% (verwachting: ‘ongeveer 35% hoger’) tot 300,7 miljoen EUR op vergelijkbare basis (aandeel van 52,48% in Belron in 2018 en 2019).

• Het aandeel van D’Ieteren Auto steeg met 130 bp op een Belgische markt van nieuwe wagens (exclusief inschrijvingen van minder dan 30 dagen) die met 2,5% daalde. De stijging van de verkopen (+6,7%) en van het aangepaste resultaat vóór belastingen, groepsaandeel (+6,1%), weerspiegelt voornamelijk hogere importvolumes, gedeeltelijk gecompenseerd door een geringere bijdrage van de Retail-activiteiten.
  • Belron realiseerde een sterke organische groei van de verkopen (+7,5%). Het aangepaste resultaat vóór belastingen, groepsaandeel, steeg met 110,5%. Dit weerspiegelt volumegroei, een positief mixeffect en een goede vooruitgang van het ‘Fit for Growth’-programma.
  • De prestaties van Moleskine waren teleurstellend in 2019. De verkopen en het aangepaste resultaat vóór belastingen, groepsaandeel, daalden met respectievelijk 5,9% en 48,2%. In april 2020 treedt een nieuwe CEO in dienst.
  • Corporate & Niet-toegewezen (dat de corporate- en vastgoedactiviteiten omvat) rapporteerde een aangepast resultaat vóór belastingen, groepsaandeel , van -10,3 miljoen EUR in 2019, in vergelijking met -6,9 miljoen EUR in 2018.
  • De Raad van bestuur stelt een bruto gewoon dividend van 1,15 EUR per aandeel voor (ten opzichte van 1,00 EUR in 2019).

Voor 2020 streeft D’Ieteren een post-IFRS 16 aangepast geconsolideerd resultaat vóór belastingen, groepsaandeel, na dat minstens 25% hoger is dan het resultaat van vorig jaar (295,2 miljoen EUR post-IFRS 16). Voor deze verwachting wordt uitgegaan van een aandeel van 52,48% in Belron in 2019 en 2020. Deze verwachting houdt geen rekening met potentiële risico’s en gevolgen met betrekking tot het Coronavirus (COVID-19).

- Einde van de samenvatting -

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

• D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Francis Deprez, Chief Executive Officer

Pascale Weber, Investor Relations - Tel.: + 32 (0)2 536.54.39