Daniela Riccardi aangesteld als CEO van Moleskine

Daniela Riccardi is aangesteld als nieuwe CEO van Moleskine. Ze treedt in april 2020 in dienst.

Mevr. Riccardi, Italiaanse van geboorte, kan terugblikken op een uitgebreide internationale carrière waarin ze met succes ondernemingen en merken over de hele wereld leidde en transformeerde.

• Zo bekleedde ze tussen 1985 en 2010 verschillende seniormanagementfuncties bij Procter & Gamble (Italië, België, Latijns-Amerika, Moskou en China), waarbij ze met succes groeistrategieën ontwikkelde en implementeerde, ondernemingen herstructureerde en bedrijven op snelgroeiende markten leidde.
  • Van 2010 tot 2013 was ze CEO van Diesel, het Italiaanse kledingbedrijf bekend voor zijn denimproducten. Onder haar leiding werden een strategisch plan en een organisatiestructuur opgezet om het businessmodel duurzaam te maken en tegelijkertijd de financiële gezondheid van de onderneming te herstellen.
  • In 2013 werd ze CEO van Baccarat, het Franse luxemerk dat internationale faam geniet voor zijn exclusieve kristalproducten. Mevr. Riccardi leidde een significante transformatie van Baccarat, die de verjonging van het merk en de verbetering van de financiële prestaties omvatte.
  • Ze is lid van de raad van bestuur van WPP (sinds 2013) en Kering (sinds 2014).

Francis Deprez, CEO van D’Ieteren: “Ik ben erg opgetogen dat Daniela Riccardi de nieuwe CEO van Moleskine wordt. Haar inspirerend leiderschap, haar indrukwekkende kennis als merkvisionair en haar jarenlange ervaring in de luxe- en lifestyle-sector zullen Moleskine helpen om zijn doelstelling - menselijke kennis en cultuur delen - volledig te realiseren en zijn ambitie van een rendabele groei voor te zetten in de volgende fase van zijn ontwikkeling.”

Daniela Riccardi: “Het is voor mij een zeer grote eer om Moleskine te mogen leiden, een legendarisch en uniek merk dat de betekenis van notitieboekjes veranderde en ook vandaag nog tal van opportuniteiten biedt om zijn relevantie te ontwikkelen en te versterken. Het verheugt mij ook enorm om terug te keren naar Italië, mijn thuisland, en om de wereldwijd opgedane ervaring optimaal te kunnen benutten om een iconisch Italiaans merk te ondersteunen en bij te dragen aan het succes van de Italiaanse economische omgeving."

Daniela Riccardi behaalde met grote onderscheiding haar diploma Politieke Wetenschappen en Internationale Studies aan de Sapienza Universiteit van Rome en voltooide een Fellowship in Marketing aan de Universiteit van Yale.

Einde van het persbericht

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

• D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) ) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Francis Deprez, Chief Executive Officer

Pascale Weber, Investor Relations - Tel.: + 32 (0)2 536.54.39