Trading update

- Dit is een samenvatting. Voor verdere details verwijzen we naar het persbericht. -

• Voor het boekjaar 2019 streeft D’Ieteren naar een aangepast geconsolideerd resultaat vóór belastingen, groepsaandeel, dat minstens 25% hoger is (vorige verwachting: ‘een tweecijferige stijging’) dan het resultaat van vorig jaar (220,4 miljoen EUR, aangepast om het actuele belang van 54,10% in Belron te weerspiegelen). Deze bijgestelde verwachting weerspiegelt de goede vooruitgang met het winstverbeteringsprogramma van Belron, vooral in de VS. Voor de verwachting wordt uitgegaan van een belang in Belron van 54,10% in 2018 (herleid) en 2019 en gemiddelde wisselkoersen in 2019 die in overeenstemming zijn met de wisselkoersen die golden op het einde van 2018.
  • De stijging van de gecombineerde verkopen van de Groep D’Ieteren (+3,5%) in het eerste kwartaal van 2019 werd ondersteund door de sterke prestaties van Belron, vooral in de VS.
    • Het marktaandeel van D’Ieteren Auto steeg met 21 bp op een markt van nieuwe wagens die daalde met 6,3%. De omzet daalde met 3,8% door het lagere aantal verkopen van nieuwe voertuigen, maar dit werd gedeeltelijk gecompenseerd door hogere prijzen. Het aangepaste bedrijfsresultaat vóór IFRS 16 verbeterde dankzij de kostenbeheersing (bv. lagere marketinguitgaven).
    • De omzet van Belron steeg met 12,0%. De organische groei van de verkopen bedroeg 7,8%, met bijzonder sterke prestaties in Noord-Amerika (+13,5%).
    • De verkopen van Moleskine daalden met 14,7%. Meer dan 90% van de daling is toe te schrijven aan de lagere B2B-verkopen, aangezien de verkopen in het eerste kwartaal van 2018 sterk gestegen waren door enkele buitengewoon grote orders. We wijzen er evenwel op dat de B2B-verkopen stegen met 21,4% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2017.

- Einde van de samenvatting -

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

• D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.

• Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Francis Deprez, Lid van het Uitvoerend Comité

Pascale Weber, Investor Relations - Tel.: + 32 (0)2 536.54.39