Opwaartse herziening van D’Ieteren’s verwachtingen voor FY 2019

D’Ieteren verwacht dat het aangepast geconsolideerd resultaat vóór belastingen, groepsaandeel1,2, dit jaar met ongeveer 35% (vorige verwachting: “minstens 25% hoger”) zal stijgen ten opzichte van vorig jaar (220,4 miljoen EUR na aanpassing om het huidige belang van 54,10% in Belron te weerspiegelen). De herziene verwachting weerspiegelt de voortzetting van de zeer sterke prestatie van Belron in Q3 2019.

Op vergelijkbare basis (belang van 54,10% en pre-IFRS 16 in 2019 en 2018) wordt verwacht dat Belron’s aangepast resultaat vóór belastingen, groepsaandeel1,2, ongeveer zal verdubbelen (vorige verwachting: “stijging met minstens 70%”) dit jaar dankzij waardegroei en strakke kostenbeheersing. De kosten met betrekking tot Belron’s incentive-plan op lange termijn voor het management (LTI) zullen naar verwachting 53 miljoen EUR (2018: 34,1 miljoen EUR) bedragen in 2019 als gevolg van de betere prestaties. De impact van LTI zal in December 2019 ten einde komen aangezien het plan in juni 2018 vervangen werd door een op eigenvermogensinstrumenten gebaseerd beloningsplan of Management Reward Plan (MRP).

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

• D'Ieteren Auto (voor 100% eigendom) verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 53,99% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.
  • D’Ieteren Immo (voor 100% eigendom) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 18,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Francis Deprez, Chief Executive Officer

Pascale Weber, Investor Relations - Tel.: + 32 (0)2 536.54.39