HALFJAARRESULTATEN 2019

- Dit is een samenvatting. Voor verdere details verwijzen we naar het persbericht. -

De voornaamste prestatie-indicator (KPI) van de groep D’Ieteren – het aangepaste geconsolideerde resultaat vóór belastingen, groepsaandeel – steeg met 25,3% tot 178,9 miljoen EUR op vergelijkbare basis (belang van 54,10% in Belron in H1 2018 en H1 2019).

• Het aandeel van D’Ieteren Auto steeg op een markt van nieuwe wagens die met 7,4% daalde, in overeenstemming met de verwachtingen. De daling van de verkopen (-3,1%) en het aangepaste resultaat vóór belastingen, groepsaandeel (-7,2%), weerspiegelt lagere volumes, een negatief mixeffect en een geringere bijdrage van de Retail-activiteiten.

• Belron realiseerde een sterke organische groei van de verkopen (+5,1%). Het aangepaste resultaat vóór belastingen, groepsaandeel, steeg met 88,8%. Dit weerspiegelt de goede vooruitgang van het ‘Fit for Growth’-programma.

• De omzet van Moleskine kende in het tweede kwartaal van 2019 een herstel (+9,3%) na de daling in het eerste kwartaal van 2019 (-14,7%), om uiteindelijk te resulteren in -2,2% in H1 2019. De daling in Q1 2019 was voornamelijk het gevolg van enkele uitzonderlijk grote B2B-orders in Q1 2018. Het aangepaste resultaat vóór belastingen, groepsaandeel, bedroeg -1,7 miljoen EUR (0,4 miljoen EUR in H1 2018).

• Het segment Overige (dat de corporate- en vastgoedactiviteiten omvat) rapporteerde een aangepast resultaat vóór belastingen, groepsaandeel, van -9,1 miljoen EUR in H1 2019, in vergelijking met -4,6 miljoen EUR in H1 2018.

De verwachting voor het boekjaar 2019 blijft onveranderd: D’Ieteren streeft naar een aangepast geconsolideerd resultaat vóór belastingen, groepsaandeel, dat minstens 25% hoger is dan het resultaat van vorig jaar (220,4 miljoen EUR na aanpassing om het huidige belang van 54,10% in Belron te weerspiegelen). Deze verwachtingen weerspiegelen een verdere vooruitgang van de resultaten van Belron.

- Einde van de samenvatting -

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

• D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

• D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 18,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites

Francis Deprez, Chief Executive Officer

Pascale Weber, Investor Relations - Tel.: + 32 (0)2 536.54.39