DE GROEP D’IETEREN EN AXEL MILLER BEËINDIGEN HUN SAMENWERKING

De Raad van Bestuur van D’Ieteren en Axel Miller hebben besloten om hun samenwerking te beëindigen. Axel Miller verlaat bijgevolg zijn functies als CEO, Gedelegeerd Bestuurder van D’Ieteren en andere functies binnen de Groep en haar dochterondernemingen.

Axel Miller trad in mei 2010 toe tot de Raad van Bestuur van D’Ieteren als onafhankelijk bestuurder en werd in mei 2013 benoemd tot CEO en Gedelegeerd Bestuurder. In meer dan 5 jaar aan het hoofd van de groep D’Ieteren heeft hij een kwaliteitsvol team opgebouwd en gezonde en solide resultaten geboekt door een efficiënte samenwerking tussen D’Ieteren en haar dochterondernemingen. Vandaag zijn de Raad van Bestuur van D’Ieteren en Axel Miller tot de vaststelling gekomen dat hun visies op de toekomstige ontwikkelingen van de groep en de leiderschapsstijl niet langer samenvallen en om deze redenen hebben ze besloten om hun samenwerking niet voort te zetten.

In de nabije toekomst zal het dagelijks bestuur van de groep verder worden uitgeoefend door de andere leden van het directiecomité, Arnaud Laviolette en Francis Deprez, in afwachting van de benoeming van een nieuwe CEO.

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

• D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Francis Deprez, Lid van het Uitvoerend Comité