Belron heeft met succes zijn nieuwe termijnleningen ten bedrage van 850 miljoen EUR equivalent toegewezen

Op 18 oktober kondigde Belron de lancering aan van een syndicatie “on a best effort basis” op de institutionele schuldenmarkt om tussen 700 en 750 miljoen EUR equivalent op te halen via een nieuwe termijnlening (“New Term Loan B”) in USD met een looptijd van 7 jaar en een bijkomende schijf van tussen 100 en 150 miljoen EUR onder Belron’s bestaande EUR Term Loan B met een looptijd tot 2024 (“Add-on Loan”). De nieuwe leningen werden gisteren met succes toegewezen en de transactie zal naar verwachting op 30 oktober 2019 sluiten.

De belangrijkste voorwaarden van de nieuwe termijnlening zijn de volgende:

• Totaalbedrag van 830 miljoen USD (of 750 miljoen EUR-equivalent)
  • Looptijd van 7 jaar met vervaldatum in oktober 2026
  • Spread in USD van Libor +250 bp
  • Uitgifteprijs aan 99,750%

De belangrijkste voorwaarden van de bijkomende schijf (“Add-on Loan”) zijn de volgende:

• Totaalbedrag van 100 miljoen EUR
  • Looptijd tot november 2024
  • Spread in EUR van Euribor (met een minimum van 0%) +275 bp
  • Uitgifteprijs aan 100,50%

Beide leningen hebben een rating van Ba3 voor Moody’s en BB voor S&P.

Zoals eerder al werd aangekondigd, zullen de opbrengsten uitgekeerd worden aan de aandeelhouders van Belron.

De transactie optimaliseert de kapitaalstructuur van Belron en vrijwaart tegelijkertijd een volledige flexibiliteit voor de strategische opties van de onderneming. De netto financiële schuld/EBITDA ratio van Belron stijgt van 2,6x per 30 september 2019 tot 4,1 als gevolg van deze transactie.

Het bedrag dat D’Ieteren van Belron zal ontvangen zal aangewend worden om zijn langetermijnstrategie, die tot doel heeft te investeren in activiteiten met een aantrekkelijk waarde creatie potentieel, na te streven.

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

• D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 53,99% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 18,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Francis Deprez, Chief Executive Officer

Pascale Weber, Investor Relations - Tel.: + 32 (0)2 536.54.39