Trading update voor de periode eindigend op 31 maart 2018

- Dit is een samenvatting. Voor verdere details verwijzen we naar het persbericht. -

Positieve start van het jaar – verwachtingen voor het volledige jaar blijven onveranderd

• De gecombineerde verkopen van de groep D’Ieteren stegen in het eerste kwartaal van 2018 met 3,5%.
  • De verkopen van D’Ieteren Auto stegen met 2,4%, voornamelijk dankzij een gunstig prijs- en modelmixeffect, gedeeltelijk gecompenseerd door een daling van de leveringen van nieuwe voertuigen. Het marktaandeel van D’Ieteren Auto steeg met 8 bp tot 20,37% op een markt die nagenoeg stabiel bleef (+0,6%).
  • De verkopen van Belron stegen met 4,1%, bestaande uit 9,6% organische groei, dankzij een stijging van het marktaandeel en positieve mixontwikkelingen ondersteund door gunstige weersomstandigheden, samen met 3,1% uit overnames. Dit werd gedeeltelijk gecompenseerd door een negatieve impact van 7,3% uit wisselkoersschommelingen en een negatieve impact van 1,3% uit het aantal verkoopdagen door het moment waarop Pasen viel.
  • De sterke organische omzetgroei (+27,2%) van Moleskine werd ondersteund door hogere B2B-verkopen in alle regio’s en een solide omzet in de Wholesale- en Retail-segmenten in Amerika en EMEA. Tegen reële wisselkoersen stegen de verkopen met 19,0%.
  • Onveranderde verwachtingen voor het volledige jaar: D’Ieteren streeft naar een ‘mid-to-high single digit’ stijging van zijn aangepast geconsolideerd resultaat vóór belastingen, groepsaandeel. Na de verkoop van 40% van zijn aandelen in Belron aan CD&R, bedraagt de participatie van D’Ieteren in Belron sinds februari 2018 54,85%. In de verwachtingen wordt uitgegaan van een aandeel van 58,18% (gewogen gemiddelde van 94,85% gedurende één maand en 54,85% gedurende 11 maanden) in 2017 en 2018. Mocht Belron in 2017 in die verhouding (58,18%) geconsolideerd geweest zijn, dan zou het aangepaste geconsolideerde resultaat vóór belastingen, groepsaandeel, 195,9 miljoen EUR bedragen hebben. Voor deze verwachting wordt uitgegaan van gemiddelde wisselkoersen in 2018 die in overeenstemming zijn met de wisselkoersen die golden op het einde van 2017.

Mededeling van het Management

“Het eerste kwartaal van 2018 was positief voor elk van onze drie activiteiten.

De prestaties van Belron werden bevorderd door een stijging van het marktaandeel dankzij duurzame investeringen in marketing, relaties met key accounts en serviceniveaus. De onderneming blijft innoveren, met verbeteringen van de operationele prestaties en zijn aanbod voor key accounts, evenals de aanbieding van nieuwe diensten.

D’Ieteren Auto slaagde erin om zijn marktaandeel te vergroten en kon door de succesvolle lancering van nieuwe SUV’s zijn omzetgroei ondersteunen. De optimalisering van het netwerk loopt ten einde en er worden investeringen gedaan om de klantenervaring te verbeteren via een benadering die steeds meer gebaseerd is op digitale en mobiele platformen.

Moleskine meldde een aanzienlijke heropleving van zijn omzetgroei dankzij zijn multi-channel distributie- en productexpansiestrategie.

Na de gedeeltelijke verkoop van het belang van D’Ieteren in Belron blijft het Corporate-team nieuwe investeringsopportuniteiten zoeken.”

Einde van de samenvatting

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

• D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.
  • Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.

• Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017.

Axel Miller, Chief Executive Officer