Voorstel tot benoeming van twee nieuwe bestuurders voor de Raad van bestuur van D’Ieteren

Vandaag publiceert D’Ieteren de uitnodiging voor de Gewone en Buitengewone Algemene Vergaderingen die plaatsvinden op 31 mei 2018. Op de agenda van de Gewone Algemene Vergadering staat het voorstel tot verlenging van de mandaten van een aantal bestaande bestuurders (Pierre-Olivier Beckers sprl, GEMA sprl, s.a. de Participation et de Gestion, Nayarit Participations s.c.a., Dhr. Pascal Minne en Dhr. Axel Miller) en het voorstel tot benoeming van twee nieuwe niet-uitvoerende onafhankelijke bestuurders: Mevr. Cécile Bonnefond en Mevr. Sophie Gasperment.

Mevr. Cécile Bonnefond behaalde een MBA aan de European Business School (Parijs/Londen/Frankfurt) en een Executive MBA aan IMD (Zwitserland). Ze bekleedde tussen 1979 en 1984 verschillende marketing- en salesfuncties bij Danone, gevolgd door 10 jaar bij Kellogg’s waar ze verschillende managementfuncties bekleedde en onder andere CEO was van Italië, Griekenland en Cyprus. In 1995 trad Mevr. Bonnefond in dienst bij Grand Metropolitan/Sara Lee, waar ze CEO was van Grand Metropolitan Foods France, en vervolgens van Sara Lee Bakery Europe. Vanaf 2001 ging ze gedurende 9 jaar aan de slag bij LVMH, de wereldleider in luxeartikelen, waar ze CEO was voor de bekende Veuve Clicquot Champagne. Vervolgens was ze kort in dienst bij Le Bon Marché, de retaildivisie. In 2011, startte ze haar eigen consultancybedrijf op. Als zodanig was ze actief bij het familiebedrijf EPI Group als Deputy Managing Director van de groep en als CEO van Piper & Charles Heidsieck Champagnes. Ze verleent thans consultancydiensten aan verschillende bedrijven en zetelt op verscheidene Raden van bestuur, waaronder die van Vandemoortele, Château Dauzac en non-profitorganisaties.

Mevr. Sophie Gasperment studeerde af aan ESSEC Business School en Insead. Ze ging in 1986 aan de slag bij L’Oréal. Na 14 jaar in operationele en strategische marketingfuncties werd ze benoemd tot General Manager van L’Oréal in het VK. Ze bleef de volgende 14 jaar gevestigd in het VK, meer bepaald als Voorzitster en Chief Executive Officer van The Body Shop International, het iconische Engelse merk dat actief is in 60 landen en ongeveer 20.000 personen telt. Sinds 2014 is Sophie Gasperment als General Manager van de Groep L’Oréal verantwoordelijk voor Financial Communication & Strategic Prospective. Sophie Gasperment werd in 2005 benoemd tot French Foreign Trade Advisor, en verkozen als lid van de Uitvoerende Raad in het VK, en ze zetelde in de Business Advisory Council van Said Business School, Oxford University. Sophie Gasperment is sinds 2010 niet-uitvoerend bestuurder van AccorHotels en voorzitster van het Benoemings- en Remuneratiecomité. Ze zetelt ook in de Toezichthoudende Raad van Cimpress N.V., een technologiebedrijf dat noteert op NASDAQ.

Afhankelijk van de goedkeuring van deze twee nieuwe benoemingen door de aandeelhouders, zal de Raad van bestuur van D’Ieteren bestaan uit 12 leden:

• zes niet-uitvoerende bestuurders, aangesteld op voorstel van de familiale aandeelhouders;
  • vijf niet-uitvoerende bestuurders, waarvan er vier onafhankelijk zijn;
  • de CEO van de Groep

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

• D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.
  • Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017.

Axel Miller, Chief Executive Officer