Belron lanceert een nieuwe lening ten bedrage van 400 miljoen EUR equivalent

Belron lanceert een syndicatie “on a best effort basis” op de institutionele schuldenmarkt om 400 miljoen EUR equivalent op te halen via een nieuwe termijnlening (“Term Loan B”) met een looptijd van 7 jaar.

De termijnlening zal uitgedrukt worden in US dollar en zal uitgegeven worden door Belron Finance US LLC.

De opbrengsten van deze lening zullen aangewend worden voor het uitkeren van een dividend aan de aandeelhouders van Belron.

Deze transactie kadert in Belron’s sterke operationele prestaties en de snelle daling van de financiële hefboom sinds de herfinanciering die plaatsvond in oktober 2017. De netto financiële schuldgraad ratio bedroeg 3,18x per eind september 2018, een daling van 1,0x EBITDA sinds de herfinanciering in 2017.

Deze transactie heeft tot doel Belron’s kapitaalstructuur te optimaliseren en tegelijkertijd een grote flexibiliteit te vrijwaren voor de strategische opties van de onderneming. In lijn met een passend beleid op vlak van schuldgraad, zal de transactie resulteren in een netto financiële schuldgraad ratio van 4,22x, onder het niveau (4,25x) ten tijde van de herfinanciering van vorig jaar. De transactie zal het aflossingsprofiel van Belron’s schulden verlengen aangezien de nieuwe termijnlening tot november 2025 zal lopen.

Het uitzonderlijk dividend dat D’Ieteren zal ontvangen in geval van een succesvolle transactie zal aangewend worden om zijn langetermijnstrategie, die tot doel heeft te investeren in andere activiteiten met een aantrekkelijk waardecreatie potentieel, na te streven.

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

• D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.
  • Belron (voor 54,11% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017.

Axel Miller, Chief Executive Officer