Afronding van CD&R’s investering in Belron

D’Ieteren en Clayton, Dubilier & Rice (“CD&R”) hebben vandaag de eerder aangekondigde transactie afgerond waarbij fondsen beheerd door CD&R een belang van 40% verwerven in de groep Belron, de wereldleider op de markt van de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. D’Ieteren en Belron’s management hebben een belang van 60% in de groep.

Met in 2016 een omzet van 3,3 miljard EUR is Belron de enige wereldwijde speler op de markt van de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing die diensten verleent aan meer dan 11 miljoen klanten in 34 landen op vijf continenten. De onderneming is de marktleider in elk van haar 10 belangrijkste landen, waaronder de VS, Frankrijk en Duitsland. Tot de portefeuille van welbekende merken van Belron behoren onder andere Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Het bedrijf stelt wereldwijd ongeveer 26.000 medewerkers tewerk.

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

• D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2016 een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,1 miljard EUR en 75,8 miljoen EUR in 2016.
  • Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 190,7 miljoen EUR in 2016.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt en verkoopt notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires onder een iconisch merk in 102 landen via een multichannel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 145,2 miljoen EUR en 34,0 miljoen EUR in 2016.

Axel Miller, Chief Executive Officer