Trading update voor de periode eindiged op 31 maart 2017

Sterke stijging van de verkopen in het eerste kwartaal van 2017 – verwachtingen voor het volledige jaar blijven onveranderd

• De geconsolideerde verkopen van de groep D’Ieteren stegen in het eerste kwartaal van 2017 met 11,9%. We wijzen erop dat Moleskine opgenomen werd vanaf 1 oktober 2016. Zonder Moleskine stegen de verkopen met 10,2%.

• De verkopen van D’Ieteren Auto stegen met 14,0% dankzij de sterke verkopen van nieuwe voertuigen (+14,8%). Het marktaandeel van D’Ieteren Auto steeg met 35 bp tot 20,29% op een markt die steeg met 10,3%1.

• De verkopen van Belron stegen in het eerste kwartaal van 2017 met 6,2%, voornamelijk dankzij de sterke groei in Europa. De verkopen in de VS kenden een groeivertraging als gevolg van zachtere winteromstandigheden, voornamelijk in het noordoosten.

• De omzet van Moleskine steeg in het eerste kwartaal van 2017 met 13,8%, dankzij de sterke groei binnen Retail, E-Commerce en Wholesale.

• De verwachtingen van D’Ieteren voor het volledige jaar blijven onveranderd: de groep streeft naar een aangepast geconsolideerd resultaat vóór belastingen, groepsaandeel, dat ongeveer 10% hoger is dan het resultaat van € 241,6 miljoen in 2016. Rekening houdend met de investeringen gedurende het eerste halfjaar om de groei van elk van de drie activiteiten te ondersteunen en de timing van bepaalde andere elementen opgenomen in de resultaten, verwacht D’Ieteren, op vergelijkbare basis, een resultaat over het eerste halfjaar 2017 van dezelfde grootteorde als dat van het eerste halfjaar 2016.

Mededeling van het Management

“De drie activiteiten van de groep D’Ieteren lieten in het eerste kwartaal van 2017 een sterke stijging van de verkopen optekenen.

D’Ieteren Auto slaagde erin zijn marktaandeel te vergroten op een levendige markt, dankzij de aantrekkelijke pijplijn van nieuwe modellen en sterke commerciële initiatieven.

Belron realiseerde opnieuw een gezonde groei van zijn verkopen, met de rapportering van positieve trends in 9 van de 10 belangrijkste landen. De integratie van Care in België en Speedy Collision in Canada wordt verdergezet. Belron zoekt tevens naar externe groeimogelijkheden in overeenstemming met zijn bedrijfsdoelstelling, “Het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”.

Moleskine bleef innoveren, terwijl het bedrijf in het eerste kwartaal van 2017 zijn productassortiment uitbreidde en versterkte. De tweecijferige stijging van de verkopen werd ondersteund door een zeer sterke groei in de regio’s EMEA en APAC.

Op 2 mei 2017 kondigde D’Ieteren zijn beslissing aan om op zoek te gaan naar een minderheidspartner voor Belron. D’Ieteren wil de meerderheidsaandeelhouder blijven, en tegelijkertijd zijn investeringscapaciteit versterken. Een gedeeltelijke verkoop van aandelen van Belron aan een minderheidspartner zou D’Ieteren in staat stellen om zijn langetermijnstrategie na te streven, die tot doel heeft te investeren in andere activiteiten met een sterk groeipotentieel.”

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

• D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2016 een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,1 miljard EUR en 75,8 miljoen EUR in 2016.

• Belron (voor 94,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 190,7 miljoen EUR in 2016.

Axel Miller, Chief Executive Officer

E-mail: financial.communication@dieteren.be – Website: www.dieteren.com