Halfjaarresultaten 2017

H1 2017 was een positief semester voor D’Ieteren: zijn drie activiteiten realiseerden een sterke groei en de voornaamste prestatie-indicator D’Ieteren – het aangepaste geconsolideerde resultaat vóór belastingen, groepsaandeel – steeg met 4,9% of met 2,8% zonder rekening te houden met Moleskine.

• De sterke verkoopprestaties van D’Ieteren Auto weerspiegelen de aanhoudende veerkrachtige markttrend en een significante stijging van het marktaandeel in het segment van de lichte bedrijfsvoertuigen. Het stabiele aangepaste bedrijfsresultaat weerspiegelt het gecombineerde effect van volumegroei, commerciële incentives en de evolutie van de merk-/productmix.

• Belron kende een sterke organische groei van de verkopen, zowel binnen als buiten Europa. Het aangepaste bedrijfsresultaat steeg met 6,9%, ondanks zachte winteromstandigheden in het noordoosten van de VS, kosten voor de uitbreiding van de dienstverlening en hogere kosten met betrekking tot het incentive-programma op lange termijn voor het management als weerspiegeling van de verwachte verbetering van de toekomstige prestaties.

• Moleskine (opgenomen vanaf 1 oktober 2016) kende een bemoedigende stijging van de verkopen (+6,9%), meer bepaald dankzij de sterke verkoop in B2B en Retail. Zijn bedrijfsresultaat weerspiegelt de strategie van de onderneming om te investeren in toekomstige groei. Er wordt verwacht dat de verkoopdynamiek zal versnellen in H2 2017.

D’Ieteren handhaaft zijn verwachtingen voor het volledige jaar: de groep streeft naar een aangepast geconsolideerd resultaat vóór belastingen, groepsaandeel, dat ongeveer 10% hoger is dan het resultaat van 241,6 miljoen EUR in 2016. Deze prognose is gebaseerd op gemiddelde wisselkoersen voor het volledige jaar die in lijn zijn met de wisselkoersen op 30 juni 2017.

Conference Call

Het management van D’Ieteren organiseert vandaag om 18.00 u CEST (Brusselse tijd) een conference call voor analisten en beleggers. Om deel te nemen aan de conference call belt u naar het nummer +32 2 402 96 40 (deelnemerscode: 23163706#). De presentatie zal online ter beschikking worden gesteld op hetzelfde moment als de publicatie van deze persmededeling, op het volgende adres: http://www.dieteren.com/en/newsroom/press-releases (selecteer dan het evenement 2017 Halfjaarresultaten).

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

• D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2016 een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,1 miljard EUR en 75,8 miljoen EUR in 2016.
  • Belron (voor 94,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 190,7 miljoen EUR in 2016.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt en verkoopt notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires onder een iconisch merk in 102 landen via een multichannel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 145,2 miljoen EUR en 34,0 miljoen EUR in 2016.

Axel Miller, Chief Executive Officer