D’Ieteren onderzoekt het potentieel om een minderheidspartner binnen te halen bij Belron

In het kader van de regelmatige evaluatie van zijn strategische opties, heeft D’Ieteren beslist om op zoek te gaan naar een minderheidspartner voor Belron, het wereldwijde nummer één op het vlak van de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. D’Ieteren wenst meerderheidsaandeelhouder te blijven, en tegelijkertijd zijn investeringscapaciteit te versterken. De keuze van een partner voor Belron zal gebaseerd worden op een aantal criteria, waaronder de compatibiliteit met de bedrijfscultuur van Belron, de afstemming op zijn langetermijnvisie en de financiële voorwaarden van het partnerschap.

De gedeeltelijke verkoop van de Belron aandelen aan een minderheidspartner zal D’Ieteren in staat stellen om zijn activiteiten uit te breiden en zijn langetermijnstrategie, die tot doel heeft te investeren in andere activiteiten met een sterk groeipotentieel, na te streven.

Deze potentiële transactie gebeurt in volledige overeenstemming met het management en de strategische visie van Belron. D’Ieteren zal de ontwikkeling van Belron volop verder steunen, zowel op de markt van de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing als in het kader van de huidige zoektocht naar bijkomende diensten. Er is evenwel geen enkele zekerheid dat het huidige proces zal resulteren in een transactie en D’Ieteren acht zich niet verplicht een dergelijke transactie uit te voeren. D’Ieteren is ook niet van plan om te reageren op eventuele geruchten op de markt of om informatie te verstrekken over de vooruitgang van het proces.

D’Ieteren wordt geadviseerd door Goldman Sachs International en J.P. Morgan Limited.

Einde van het persbericht

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

• D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2016 een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,1 miljard EUR en 75,8 miljoen EUR in 2016.
  • Belron (voor 94,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 190,7 miljoen EUR in 2016.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt en verkoopt notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires onder een iconisch merk in 102 landen via een multichannel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 145,2 miljoen EUR en 34,0 miljoen EUR in 2016.

Axel Miller, Gedelegeerd bestuurder

Arnaud Laviolette, Financieel directeur