Belron sluit een overeenkomst om de activa en activiteiten over te nemen van Laser Group die, via zijn leden, loodgieters- en elektriciteitsdiensten verleent aan huiseigenaars in Australië en Nieuw-Zeeland

Belron heeft via zijn dochterondernemingen O’Brien® Australia en Smith&Smith® New Zealand een overeenkomst gesloten om - afhankelijk van de voltooiing van de due diligence - de activa en activiteiten over te nemen van Laser Plumbing and Electrical Group ANZ (“Laser Group”). Laser Group verleent via zijn leden loodgieters- en elektriciteitsdiensten aan zowel B2C- als B2B-klanten in heel Australië en Nieuw-Zeeland. Deze geplande overname kadert perfect in de strategie van Belron om zijn dienstverlening uit te breiden.

Laser Electrical werd in 1983 opgericht in Auckland (Nieuw-Zeeland). In 1999 werd het businessmodel her-ontwikkeld door de eigenaars. Ze lanceerden een franchisesysteem dat een toegevoegde waarde creëert voor bedrijven die dezelfde visie delen in de sector van elektriciteitsdiensten. Dit werd gestaag uitgebreid in heel Nieuw-Zeeland, en in 2004 volgde een internationale uitbreiding in Australië. Gezien de vastgestelde synergieën tussen de vereiste capaciteiten op het vlak van elektriciteit en loodgieterswerken, volgde in 2006 al snel de oprichting van Laser Plumbing, die een snelle expansie kende in beide landen.

Laser Group is nu de grootste franchise voor elektriciteits- en loodgietersdiensten in Australazië. Het ledennetwerk verzekert een nationale dekking in beide landen, met meer dan 239 franchiseleden die ongeveer 2.500 mensen tewerkstellen en elk jaar meer dan 320.000 problemen van klanten oplossen. Dit genereert ongeveer 7 miljoen EUR bruto-inkomen voor Laser Group.

In het kader van zijn strategie om zijn dienstverlening uit te breiden, identificeerde Belron® de markt van de woningherstelling als een markt waarop het bedrijf zijn vaardigheden en deskundigheid kan aanwenden om een toegevoegde waarde aan te bieden aan zowel eindklanten als verzekeringspartners door onder zijn merknaam kwaliteitsvolle oplossingen aan te reiken.

Axel Miller, CEO van D’Ieteren, zei: “Na de overname van de Maisoning groep in Frankrijk is deze overeenkomst opnieuw een stap voorwaarts in Belron’s strategie om zijn dienstverlening uit te breiden. Het kadert perfect in zijn motto ‘Het verschil maken door de problemen van mensen met veel zorg op te lossen’”.

Meer informatie over Laser: www.lasergroup.com.au

Einde van het persbericht

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

• D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2016 een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,1 miljard EUR en 75,8 miljoen EUR in 2016.
  • Belron (voor 94,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen met veel zorg op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 190,7 miljoen EUR in 2016.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt en verkoopt notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires onder een iconisch merk in 102 landen via een multichannel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 145,2 miljoen EUR en 34,0 miljoen EUR in 2016.

Axel Miller, Chief Executive Officer