Tussentijdse managementverklaring voor de periode eindigend op 31 maart 2013

Samenvatting van het eerste kwartaal

• Daling van de geconsolideerde verkopen met 5,5 % (-4,8 % in vergelijkbare gegevens1).
    • D’Ieteren Auto: daling van de verkopen met 10,7 % (-9,7 % in vergelijkbare gegevens1). Marktaandeel van 20,84 % op een vrij stabiele markt;
    • Belron: stijging van de verkopen met 1,6 %, bestaande uit een stijging van de organische verkopen met 1,6 %, een externe groei van 2,7 %, een ongunstige impact van 0,5 % uit wisselkoersschommelingen en een ongunstig kalendereffect van 2,2 %.
  • Lichte daling van het courante geconsolideerde resultaat vóór belastingen, groepsaandeel met 1,4 %.

Vooruitzichten

• Rekening houdend met een begin van het jaar (april inbegrepen) voor het merendeel in overeenstemming met de verwachtingen, blijft D’Ieteren in 2013 een daling van het courante geconsolideerde resultaat vóór belastingen, groepsaandeel, met 10 % tot 15 % in vergelijking met 2012 verwachten.

Geconsolideerde kerncijfers

Q1 2013 - Evolutie op één jaar

Verkopen

-5,5 % (-4,8 %1)

-       D’Ieteren Auto

-10,7 % (-9,7 %1)

-       Belron

+1,6 %

Courant geconsolideerd resultaat vóór belastingen, groepsaandeel

-1,4 %

1In het begin van 2012 hebben D’Ieteren nv en Volkswagen Financial Services AG een gezamenlijke dochteronderneming opgericht, Volkswagen D’Ieteren Finance nv (VDFin), waarin D’Ieteren zijn dochteronderneming D’Ieteren Lease heeft ingebracht en die sinds 1 januari 2013 geconsolideerd wordt volgens de equity-methode. Om de resultaten van 2013 te kunnen vergelijken met 2012, werden de verkopen van tweedehandsvoertuigen die in januari-februari 2012 door D’Ieteren nv werden verricht voor rekening van VDFin, aangepast alsof ze werden verricht door VDFin.

D'Ieteren

Opgericht in 1805, D’Ieteren is een groep die diensten verleent aan de automobilist. Het staat ten dienste van ongeveer 11 miljoen individuele en professionele klanten in 34 landen via twee activiteiten:

- D’Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autodistributeur in België, met een marktaandeel van meer dan 22 % en meer dan één miljoen voertuigen van de verdeelde merken in omloop. Omzet in 2012: 2,8 miljard euro’s.

- Belron (voor 94,85 % eigendom) is de wereldleider op het vlak van herstelling en vervanging van voertuigbeglazing via meer dan tien voorname merken, waaronder Carglass®, Autoglass® en
Safelite® AutoGlass. 2.199 servicepunten en 8.863 mobiele service-units staan in 34 landen ten dienste van de klanten. Omzet in 2012: 2,7 miljard euro’s.

Financiële kalender

30 mei 2013

Algemene vergadering van de aandeelhouders

5 juni 2013