Geplande opvolging aan het hoofd van D'Ieteren Auto

Op 1 januari 2012 zal Denis Gorteman Thierry van Kan opvolgen als CEO van D’Ieteren Auto, de autodistributieafdeling van D’Ieteren.

Denis Gorteman, 46 jaar, bracht zijn volledige professionele carrière door bij D’Ieteren, voornamelijk bij D’Ieteren Lease waarvan hij tot 2008 general manager was. De voorbije drie jaar leidde Denis verscheidene internationale projecten toegespitst op de verbetering van de klantentevredenheid en van de operationele flexibiliteit bij Belron, de wereldleider op het vlak van de herstelling en de vervanging van voertuigbeglazing.

Na 22 jaar bij D’Ieteren Auto heeft Thierry van Kan, 62 jaar, beslist om in december af te treden als CEO om zijn tijd voornamelijk te wijden aan de Belgische automobielfederatie (FEBIAC) waarvan hij onlangs verkozen werd tot voorzitter, als opvolger van Pierre Alain De Smedt.

Jean-Pierre Bizet, CEO van D’Ieteren: “Denis Gorteman is een doorgewinterde klantgerichte general manager en een gepassioneerd leider die kan bogen op jarenlange ervaring met autodistributie en -diensten. Het verheugt ons dat we zo een hooggekwalificeerde interne kandidaat hebben om Thierry van Kan op te volgen en een vlotte overgang te verzekeren bij D’Ieteren Auto.”

D'Ieteren

Opgericht in 1805, D’Ieteren is een groep die diensten verleent aan de automobilist. Het staat ten dienste van meer dan 19 miljoen klanten in ongeveer 120 landen via drie activiteiten:

- D’Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, Škoda, Seat, Porsche, Bentley, Lamborghini, Bugatti en Yamaha. Het is de grootste autodistributeur in België, met een marktaandeel van meer dan 20% en meer dan één miljoen voertuigen van de verdeelde merken in omloop. Omzet in 2010: 2,7 miljard euro.

- Belron (voor 92,7% eigendom) is de wereldleider op het vlak van herstelling en vervanging van voertuigbeglazing via een vijftiental merken, waaronder Carglass, Autoglass en Safelite Auto Glass. 1.900 servicepunten en 9.500 mobiele service-units staan in 33 landen ten dienste van de klanten. Omzet in 2010: 2,8 miljard euro.

- Avis Europe (voor 59,6% eigendom, genoteerd op de Beurs van Londen) is één van de wereldleiders op het vlak van autoverhuur op korte termijn in Europa, Afrika, het Midden-Oosten en Azië. Via zijn merken Avis en Budget is de onderneming actief vanuit meer dan 3.900 servicepunten. Verhuurinkomsten in 2010: 1,2 miljard euro.

Financiële kalender

25 augustus 2011 – Resultaten voor het eerste halfjaar 2011 (nabeurs)

16 november 2011 – Tussentijdse managementverklaring (nabeurs)

Jean-Pierre Bizet, Chief Executive Officer