D’Ieteren en CD&R hebben een definitieve overeenkomst gesloten over een investering in Belron

Er wordt verwezen naar het persbericht van D’Ieteren van 19 november 2017 betreffende de exclusieve onderhandelingen over een investering door Clayton, Dubilier & Rice (“CD&R”) in de groep Belron, de wereldleider op de markt van de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing.

Aansluitend op het informatie- en overlegproces met de ondernemingsraden van Belron in Frankrijk hebben D’Ieteren en CD&R op 28 november 2017 een definitieve overeenkomst ondertekend voor de verwerving door CD&R van een eigendomsbelang van 40% in de groep Belron. D’Ieteren en het management behouden de resterende 60% van het eigendomsbelang in de onderneming. De voorgestelde transactie waardeert Belron op 3 miljard euro (ondernemingswaarde), wat na aftrek van aangepaste schulden (inclusief een dividenduitkering van 453 miljoen EUR) neerkomt op een nettovermogenswaarde van ongeveer 1.550 miljoen euro. De transactie blijft onderworpen aan de goedkeuring van de bevoegde regelgevende autoriteiten en mededingingsinstanties.

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

• D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2016 een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,1 miljard EUR en 75,8 miljoen EUR in 2016.
  • Belron (voor 94,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 190,7 miljoen EUR in 2016.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt en verkoopt notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires onder een iconisch merk in 102 landen via een multichannel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 145,2 miljoen EUR en 34,0 miljoen EUR in 2016.

Profiel van CD&R

Clayton, Dubilier & Rice, opgericht in 1978, is een internationale investeringsmaatschappij. Sinds haar oprichting beheerde CD&R de investering van meer dan 24 miljard USD in 75 ondernemingen die een brede waaier van sectoren vertegenwoordigen met een gezamenlijke transactiewaarde van meer dan 100 miljard USD. In Europa omvatten de recente investeringen BUT, SPIE en Rexel in Frankrijk, B&M, BCA, MFG en Exova in het VK, evenals Kalle en Mauser in Duitsland. De maatschappij heeft kantoren in New York en Londen. Voor meer informatie: www.cdr-inc.com.

Axel Miller, Chief Executive Officer