Belron heeft met succes zijn nieuwe termijnleningen ten bedrage van 1,3 miljard EUR-equivalent toegewezen

Belron heeft met succes zijn “Term Loan B” ten bedrage van 1,3 miljard EUR-equivalent toegewezen en zijn doorlopende bancaire kredietfaciliteit geherfinancierd met een nieuwe faciliteit van 280 miljoen EUR (de “Financiering”). De Financiering zal naar verwacht afgerond worden op 7 november 2017.

Dit zijn de belangrijkste bepalingen van de “Term Loan B”:

• Totaalbedrag van 1,3 miljard EUR, opgesplitst in 1.025 miljoen USD en 425 miljoen EUR

• Looptijd van 7 jaar

• Spread in USD van Libor + 250 bp en in EUR van Euribor + 275 bp

• Uitgifteprijs van 99,875%

• Rating van de uitgifte: Ba3 voor Moody’s en BB voor S&P

Zoals eerder al werd aangekondigd, zullen de opbrengsten van de nieuwe termijnleningen voornamelijk aangewend worden voor de herfinanciering van Belron’s bestaande US Private Placement (USPP) instrumenten, de terugbetaling van de huidige aandeelhoudersvordering, de uitkering van een uitzonderlijk dividend (ongeveer 450 miljoen EUR) aan de huidige aandeelhouders van Belron en de dekking van vergoedingen en transactiekosten gerelateerd aan de herfinanciering.

Deze transactie optimaliseert de kapitaalstructuur van Belron en vrijwaart tegelijkertijd een volledige flexibiliteit voor de strategische opties van de onderneming. De herfinanciering verlengt het schuldaflossingsprofiel van Belron.

De gemiddelde netto financiële schuld/EBITDA ratio van Belron stijgt van 2,56x per eind juni 2017 tot 4,25x als gevolg van deze Financiering.

Dit proces sluit volledig aan bij de intentie van D'Ieteren om een geschikte minderheidspartner voor Belron te vinden.

Het uitzonderlijke dividend dat D’Ieteren in het kader van deze herfinanciering van Belron zal ontvangen, zal aangewend worden om zijn activiteiten uit te breiden en zijn langetermijnstrategie na te streven, die tot doel heeft te investeren in andere activiteiten met een sterk groeipotentieel.

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

• D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2016 een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,1 miljard EUR en 75,8 miljoen EUR in 2016.

• Belron (voor 94,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 190,7 miljoen EUR in 2016.
  • Moleskine

(voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt en verkoopt notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires onder een iconisch merk in 102 landen via een multichannel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 145,2 miljoen EUR en 34,0 miljoen EUR in 2016.

Axel Miller, Chief Executive Officer

E-mail: financial.communication@dieteren.be – Website: www.dieteren.com