Belron betreedt de Europese markt van herstellingen aan woningen met de overname van de Franse Maisoning groep

Belron heeft de overname van 80% van de aandelen van de Maisoning groep aangekondigd. Maisoning is een Franse onderneming die diensten levert op vlak van woningherstelling (reparatie, renovatie en noodherstellingen) aan zowel B2C als B2B klanten. Deze overname is volledig in lijn met Belron’s strategie om zijn diensten uit te breiden. Belron zal samenwerken met de groep Prunay, die voorheen 100% van de aandelen in handen had, om de activiteiten verder te ontwikkelen.

De in 1967 opgerichte Maisoning groep heeft een activiteit met nationale dekking ontwikkeld op vlak van reparatiediensten voor woningen. De onderneming bedient jaarlijks ongeveer 120.000 klanten en heeft bijna 400 werknemers in dienst, waaronder 200 techniekers en vaklui. De omzet bedroeg meer dan 40 miljoen EUR in 2016.

Belron heeft de markt van woningherstellingen geïdentificeerd als één waarin het zijn competenties en expertise kan gebruiken om waarde te creëren voor eindklanten en verzekeringspartners door het aanbieden van gebrandmerkte, hoogwaardige oplossingen. Deze acquisitie vertegenwoordigt Belron’s eerste stap in de Europese markt van de herstellingsdiensten voor woningen.

De groep Prunay, eigenaar van Maisoning sinds 2010, gelooft dat de combinatie met Belron’s Carglass activiteit in Frankrijk, de beste kansen biedt voor de toekomstige ontwikkeling. De groep Prunay zal een participatie van 20% behouden en zal Maisoning’s ontwikkeling blijven ondersteunen.

Axel Miller, CEO van D’Ieteren, zei, “Deze overname is een nieuwe stap in de strategie van Belron om zijn diensten uit te breiden. Deze strategie is in lijn met Belron’s doelstelling om het verschil te maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen (“Making a Difference by Solving People’s Problems with Real Care”).

Voor bijkomende informatie over Maisoning groep: www.maisoning.com

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

• D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2016 een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,1 miljard EUR en 75,8 miljoen EUR in 2016.
  • Belron (voor 94,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 190,7 miljoen EUR in 2016.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt en verkoopt notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires onder een iconisch merk in 102 landen via een multichannel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 145,2 miljoen EUR en 34,0 miljoen EUR in 2016.

Axel Miller, Chief Executive Officer